maandag 21 oktober 2013

Ding 28

Sinds 18 augustus 2011, de datum dat Janneke Ding 28 plaatste, heeft crowdsourcing en crowdfunding zich in een snel tempo voortgezet.  Ook in het bedrijfsleven worden via crowdfunding tegenwoordig nieuwe initiatieven gefinancierd. Zien geldschieters een bedrijfsplan zitten, dan kan er via crowdfunding gestart worden. Veel mensen die bij de bank nul op hun rekwest  kregen, ontwikkelen zo nieuwe initiatieven en helpen mee aan een stukje werkgelegenheid.
Bij Sellaband kreeg de Belg Gabriel Scar genoeg 'believers' achter zich en kreeg zo bekendheid. Daar hoor ik niet bij, want zijn muziek is niet mijn smaak. Maar ik vind het wel fantastisch dat jonge muzikanten zo wel de gelegenheid krijgen om zichzelf op de kaart te zetten.
En wat is Kickstarter ook een bijzonder iets. Ik genoot van de saxofoonmuziek van Tineke Postma uit Sondel (!) en Greg Osby uit de USA. Tineke vertelt dat ze zo nieuwe wegen inslaat. Eigenlijk valt Kickstarter onder goede doelen, omdat  degenen die geld geven dat niet doen als investeerders die rendement verwachten, maar om te helpen een project te realiseren.
Bij het lezen over #durftevragen raakte ik wat in de war. Gaat dit nu over crowdsourcing of over crowdfunding, vroeg ik me af. Een plek voor inlichtingen of een plek voor hulp? Zou ik hier terecht kunnen voor ondersteuning om een actie op touw te zetten? En vervolgens een oproep om met een actie mee te doen via Twitter? In het actiegroepje van Otjiruze (Namibië) zal ik voorstellen om het uit te proberen.
Nu ik heel veel gelezen heb over deze 'crowds' en me verbaas over de vele mogelijkheden van werving, vraag ik me af of er ook kansen liggen voor de bibliotheek. Kan onze organisatie ook financieel ondersteund worden door crowdfunding? Nu de overheid zoveel bezuinigd op het bibliotheekwerk, moeten we andere bronnen aanboren.
En dan nog even over crowdsourcing. De kans is aanwezig dat de bibliotheek van Workum gaat verhuizen en zal worden ondergebracht in het voormalig gemeentehuis. In de kelders van dit gebouw bevindt zich het gemeentearchief van Nijefurd. Wij van de bibliotheek zouden een tal vrijwilligers kunnen werven die de informatie uit dit archief gaan digitaliseren, gaan crowdsourcen. Als tegenprestatie hoeft onze organisatie dan geen huur te betalen en doet de gemeente aan crowdfunding:).
Tot slot las ik het artikel op frankwatching: Het toverwoord is wederkerigheid. Wat goed om mensen zo bij  elkaar te brengen. Met nog een keer een heldere uitleg over crowds. Al doorklikkend kwam ik op deze site terecht bij sollicitatie. Zullen we daar Ding 32 van maken? Handig en praktisch voor de komende maanden.

1 opmerking:

  1. Hoi Hennie,
    Goed dat je weer bezig bent. Je ziet dat er de laatste twee jaar alweer veel veranderd is. Ik kende deze beide begrippen nog niet eens toen ik met de verdiepdingen begon, maar inmiddels kom je beiden regelmatig tegen. Ik ben inmiddels al weer veel nieuwe dingen tegengekomen, die we zouden kunnen behandelen. Dan nemen we jou tip ook gelijk mee ;-) Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen