dinsdag 25 juni 2013

Ding 26 - Privacy en veiligheid

Het is ondertussen een gegeven, dat alles wat er op internet geplaatst wordt, door anderen gelezen kan worden. Ook al is het goed beschermd en afgesloten, dan nog zullen hackers toegang vinden om bij informatie te komen. Mij maakt dat niet zoveel uit. De informatie die ik plaats op facebook en mail mogen gelezen worden. Ik denk wel, dat de mail die ik via planet.nl plaats beter beschermd is dan die via gmail.com.  In het wereldwijde internet gebeuren en met vertrouwelijke gegevens tot op hoog niveau, blijkt in de praktijk, dat ook deze beveiliging doorbroken kan worden. Regelmatig lezen we hierover in de krant. Zoals nu met Snowden en eerder met Julian Assange van Wikileaks. Ik beschouw deze mensen als klokkenluiders die geheime informatie naar buiten brengen en zo de wereld een inkijkje geven, wat er zoal op topniveau in het geheim plaatsvindt. Zo worden er praktijken naar buiten gebracht die het daglicht misschien niet kunnen velen. De keerzijde hiervan is, dat er eigenlijk geen informatie meer veilig is. Als liefhebber van het lezen van spannende boeken, was de Millenniumtrilogie voor mij een eyeopener. (Lezen is ook een onderdeel van mijn bibliotheekwerk :) en mijn grootste hobby).
Wat ik er zelf van merk is, dat ik een weblog aan wilde maken alleen voor team Midden, dit niet mogelijk bleek te zijn. De weblog berichten konden zo eenvoudig in Google gevonden worden, dat we deze keuzemogelijkheid hebben laten vallen. We werken nu met een teammidden@bswf.nl account. Wat saaier, maar wel goed beschermd, naar wij hopen.
En wat ik zelf ontdekte op mijn Phone, is dat alle verjaardagen van mensen die ik op Facebook heb, automatisch geplaatst zijn in de agenda van mijn telefoon. Ook ontdekte ik een paar weken terug, dat de activiteit van een presentatie van een elektrische auto op mijn Facebook, ook geplaatst stond in dezelfde agenda. Dat stoort me dan weer wel. Ik wil me niet verplicht voelen om verjaardag berichtjes- of kaarten te sturen. En heb ik belangstelling voor één- of andere demonstratie, plaats ik de activiteit zelf we in mijn agenda.
Wat heb ik nu geleerd: wees heel voorzichtig met de informatie die je plaatst, want over mijn schouder heen wordt meegekeken.

1 opmerking:

  1. Hoi Hennie,

    ik zie nu pas dat je weer eens geblogd hebt. Goed dat je het weer hebt opgepakt! Je geeft zelf aan aan hoe voorzichtig je moet zijn met informatie plaatsen... Facebook heeft er trouwens een handje van om dingen op je tijdlijn te plaatsen, zonder dat jij het weet. Ik zou daarom ook niet inloggen via je Facebook account op andere sites (klinkt nl. op zich wel aantrekkelijk omdat je dan geen nieuwe account hoeft aan te maken) want dat soort sites wordt vervolgens ook op je tijdlijn gezet.
    Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen